
Bildstrategi
Fotografiska bilder kommer vara en betydelsefull komponent i Carspects visuella identitet. Både när det gäller att fotografera bilder och köpa in bilder, måste en väl genomtänkt bildstrategi tillämpas för att skapa maximal varumärkesupplevelse.
Hela vår visuella identitet bygger på positionen / konceptet; ”Humanisten”. Detta måste kännas i våra bilder. Personlighet, naturlighet och positivism är viktiga värdeord som ska känneteckna våra bilder.
Observera att bilderna i det här kapitlet endast är exempel och ej friköpta. I Carspects bildbank finns ett antal friköpta bilder. Dessa kan laddas ned här.

Fyra kategorier


Färgtonalitet - vår gröna värld
En viktig dimension av hur vi ska skapa och välja våra bilder är att använda element ur vår färgskala i bilderna, förutsatt att de i övrigt är ”koncept-riktiga”. Det kan vara ett grönt klädesplagg eller bara en grön detalj i en bild. Viktigt är att detta görs på ett sätt som känns naturligt och är estetiskt tilltalande. Detta kommer att hjälpa oss att starkare kommunicera vår identitet.

Miljö - Exteriörer, interiörer och natur
Motiv: Arkitektur, Interiör och exteriör.
Avbildning: "Breathtaking" och atmosfär. Skapa nyfikenhet kring platsen. Visa utsnitt av miljö och arkitektur. Utnyttja ljus och väder för att dramatisera och skapa spänning.





Människor - Anställda
Motiv: Teknik
Avbildning: Personalen är våra hjältar, dom förkroppsligar vårt nya varumärke.
Dessa bilder måste kommunicera bilden av ett modernt, kompetent och service-inriktat företag. Positivism och social utåtriktning ska prägla dessa bilder.





Detaljer - Teknik
Motiv: Teknik
Avbildning: Detaljbilder som är ”nära”. Oväntade perspektiv och vinklar som skapar abstraktion och har en hög estetik. Bilderna kommer ligga nära Carspects ”corebusiness”och kommer därför ha detaljer och partier med grönt. För att maximera färg-upplevelsen är det viktigt att bilderna i övrigt är ”färgneutrala”.





Image - Konsument och sammanhang
Motiv: Målgrupp, aktivitet
Här ska bilderna dramatisera själva varumärkeslöftet – ”Less worries about your car – more room for other things in life”. Det handlar om allt man kan göra och uppleva med bilens hjälp. Bilderna ska inte avbilda målgruppen rakt upp och ner utan ge betraktaren något att sträva efter / längta till.




