Huvudtypsnitt
Typografins karaktärsdrag länkas till kärnan i identiteten, det tekniska hjärtat. Hustypsnittet Azbuka Pro är karaktäristiskt och samtidigt lättläst. Tekniskt och samtidigt mänskligt. Typografi är ett viktigt verktyg och en av hörnstenarna i ett starkt designsystem. Carspects typografi har valts med tanke på maximal tydlighet, funktion och flexibilitet. Genom att variera grader och skärningar skapas spännande kontraster, något som är en viktig del av Carspects identitet. Som huvudtypsnitt används Azbuka Pro, ett väl genomarbetat typsnitt som är modernt och flexibelt. Det finns i flera skärningar som passar i både större och mindre storlekar. Azbuka Pro används primärt i rubriker men fungerar även bra som brödtext.
För att arbeta med Carspects kommunikation måste du som är konsult eller samarbetspartner själv köpa licens för Azbuka Pro . Klicka här för att köpa och hämta typsnitt från www.fonts.com

![]()
Komplementtypsnitt
Som komplement till Azbuka Pro används Minion. Denna typografi kännetecknas av att ha en bra läsbarhet, och fungera som ett bra komplement till ovanstående identitetsskapande typografi. Brödtexttypografi används i broschyrer, annonser etc där det förekommer stora mängder text.
För att arbeta med Carspects kommunikation måste du som är konsult eller samarbetspartner själv köpa licens för Minion Pro. Klicka här för att köpa och hämta typsnitt från www.fonts.com
Typsnitt för webb och Powerpoint
Då webben har en begränsad palett av typsnitt har vi valt att använda Verdana för rubriker och Georgia i brödtext. Dessa används även i powerpoint.
